Uge 11 2025 i Greve
Uge 11 er en landsdækkende begivenhed med gratis oplæg om Marte Meo.
|
|
|
|
|
|
|
|
*Læs om hver enkelt oplæg længere nede på siden
Læs om hver enkelt oplæg herunder - tryk for folde ud
Oplægsholder: Tanja Rasmussen demenskoordinator og Marte Meo terapeut
Sted: PPR i Greve Sundhedshus -> Hundige Alle 11, 2670 Greve
Tid: Tirsdag d. 11. marts 2025 kl. 15.30-16.30
Indhold: I Greve kommune har der i perioden juli 2022- juni 2024 været et projekt med fokus på hvad det betød for den enkelte borgers trivsel i deres behandling eller forebyggende behandling for ikke at få antipsykotisk medicin. Der vil i dette oplæg fortælles om projektet og også om hvad det betød for arbejdsmiljøet samt trivsel for den enkelte medarbejder. Afslutningsvis vil der blive fortalt om hvad projektet har betydet for udviklingen af Marte Meo på området.
Oplægsholdere: Selma Hansen pædagogisk vejleder og Marte Meo terapeut og Jane Larsen ressourcepædagog og Marte Meo supervisor
Sted: PPR i Greve Sundhedshus -> Hundige Alle 11, 2670 Greve
Tid: Tirsdag d. 11. marts 2025 kl. 16.45-18.15
Indhold: Oplægget vil komme omkring, hvad er arousalregulering og hvorfor er dette vigtigt for børn. Hvordan kan Marte Meo understøtte arousalregulering via Sunshine Cirkle? Der vil komme en beskrivelse af Sunshine Cirkle som er strukturerede interaktive legegrupper. Der vil blive vist filmklip fra disse leggrupper, hvor der er fokus på Marte Meo tilgangen i samspil med børnene. Efter oplægget vil der være mulighed for at stille uddybende spørgsmål til Marte Meo terapeuter som har erfaringer med Sunshine Cirkle forløb.
Oplægsholdere: Mette Kürstein og Tina Nybye pædagoger og Marte Meo terapeuter, Dorte Pretzmann pædagog og Marte Meo supervisor, alle ansat i den Marte Meo certificerede institution Damhuset i Greve
Sted: PPR i Greve Sundhedshus -> Hundige Alle 11, 2670 Greve
Tid: Tirsdag d. 11. marts 2025 kl. 18.30-20
Indhold: Børn oplever ofte, at det er meget svært og giver dermed stor modstand, når de skal skifte fra leg til strukturerede situationer, fordi legen er det, de helst vil - i institutionen kan det eksempelvis være samling, spisning, skiftning, tøj af og på m.m. - og hjemme kan det eksempelvis være børste tænder, i bad, i seng, spisning m.m.
Når vi anvender “Positiv ledelse” med stort fokus på “Kontakt før opgave”, oplever vi, at børnene får lyst til at samarbejde, og de oplever, at voksenstyrrede aktiviteter også kan være noget positivt.
Oplægsholder: Hanne Jensen selvstændig konsulent og Marte Meo supervisor
Sted: PPR i Greve Sundhedshus -> Hundige Alle 11, 2670 Greve
Tid: Onsdag d. 12. marts kl. 15-16
Indhold: Der vil til dette oplæg, som også giver plads til dialog komme ind på følgende:
· Marte Meo i ældreplejen hvorfor og hvordan
· Hvordan anvende Marte Meo på ældreområdet?
· Eksempler på film og betydning af at arbejde med relationen.
· At give og få feedback
· ”Keep it simple”
Oplægsholder: Hanne Jensen selvstændig konsulent og Marte Meo supervisor
Sted: PPR i Greve Sundhedshus -> Hundige Alle 11, 2670 Greve
Tid: Onsdag d. 12. marts kl. 16.15-17.15
Indhold: Oplægget er mest til ældreområdet, men det er relevant for alle. Det kommer omkring følgende:
· Hvad skal terapeuten selv kunne?
· Hvilke krav stiller det til dem, der filmes og får tilbagemelding?
· Hvordan kan ledere på forskellige niveauer støtte?
· Isbjerget; Når samarbejde er svært – Marte Meo til at undersøge og reflektere over borgerens behov, følelser og ønsker
· Hvad er der brug for i organisationen – årshjul, møder, struktur?
· Tænk at have et værktøj, der gør en stor forandring – lad os bruge det 😊
· En metode, der er bredt ud og alle kender til skaber den bedste faglige hverdag og det tryggeste sted for borgerne.
Oplægsholdere: Tinse Petersen pædagogisk vejleder og Marte Meo terapeut og Jane Larsen ressourcepædagog og Marte Meo supervisor
Sted: PPR i Greve Sundhedshus -> Hundige Alle 11, 2670 Greve
Tid: Onsdag d. 12. marts kl. 17.45 – 19
Indhold: I Greve kommune (lige som i mange andre kommuner) er der for nyligt kommet et fælles børne og unge syn hvor der i overskriftsform er fokus på følgende:
· Mentalisering, børn og unge gør det bedste, de kan
· Det narrative, børn og unges udvikling og trivsel er relationel
· Det ressourceorienterede, alle børn og unge har ressourcer
Vi vil i dette oplæg have fokus på børnene på 0-6 års området og se på at børnesynet er grundlaget for hvordan vi møder børnene. Hvad betyder det, når vi siger ”børnene gør det så godt som de kan”? Hvad betyder det for vores arbejde i praksis? Hvordan kan dette oversættes og omsættes? Vi vil se på dette ud fra et Marte Meo blik. Og hvis du skal kunne se bag om en andens adfærd skal du i første omgang kunne se bag om egen adfærd for at evne at kunne handle på ny. Her er videoen et kærkomment redskab.