Dialogudvalg - skoler
På dialogudvalgene er der fokus på at skabe en kvalificeret og sammenhængende indsats omkring børnene/de unge.
Alle børn og unge kan have brug for en særlig indsats i løbet af deres skoletid, og nogle gange kan det være svært at hjælpe barnet på egen hånd. Derfor har vi Dialogudvalgene, som lærere, pædagoger og forældre kan henvende sig til.
Dialogudvalgene har fokus på at skabe en kvalificeret og sammenhængende indsats omkring børn/unge og deres læringsmiljøer.
Her kan man få hjælp til de bekymringer eller vanskeligheder, der kan opstå omkring udviklingen hos et barn/ en ung og til at forebygge, at det bliver værre.
Bekymringer skal som udgangspunkt drøftes på Dialogudvalg. Enkelte bekymringer kan dog indstilles direkte til logopæden for at forkorte sagsgangen. Det drejer sig om ukomplicerede logopædsager. Se en præcisering herunder:
Læs mere
En bekymring om et barns sprog skal drøftes på dialogudvalget, når:
- Der er en bekymring for barnets ordforråd, sprogforståelse og/eller ekspressive sprog
- Der er en bekymring for barnets kommunikative kompetencer, fælles opmærksomhed, forståelse for turtagning e.l.
- Barnet ønskes indstillet på baggrund af sprogvurderingen.
Ovenstående gælder også, selvom bekymringen udelukkende handler om sproget.
En bekymring kan gå udenom dialogudvalget, hvis det er en ukompliceret talesag. Om en sag er ukompliceret vurderes altid i samarbejde med den lokale logopæd. En sag kan være ukompliceret, hvis der udelukkende er en bekymring for udtale, stammen, læsp eller stemmevanskeligheder, og der ikke er andre bekymringer om f.eks. den generelle sproglige udvikling, adfærd, følelsesmæssig regulering el. andet.
Hvis en sag vurderes ukompliceret i samarbejde med den lokale logopæd, benyttes indstillingsskemaet Bekymring/udfordring udenom Dialogudvalg.
Unge uden skoletilbud, der skrives ind i/ visiteres til De Unges Hus, DUH.
Aftale om samarbejde mellem DUH, Familieafdeling, PPR og CDS
Baggrund:
De Unges Hus modtager unge i den undervisningspligtige alder, hvoraf nogle kan stå uden skoletilbud. Det gælder de unge, der har bopæl i Greve kommune. De har sædvanligvis forladt et skoletilbud i en anden kommune umiddelbart inden, de skrives ind i DUH. Nogle af de unge har tidligere gået på en eller flere skoler i Greve. Det er ikke givet, at de kan/ vil vende tilbage til den skole i Greve, som de senest har gået på eller til distriktsskolen.
Hvilken skole skal vi henvise den unge til?
Som udgangspunkt, skal der være plads i klassen.
Et hensyn kunne være, den skole, der ligger tættest på DUH. Det er Strandskolen.
Hvad afgør, hvilken skole, der er den rette?
Hvem afgør, hvad der skal være retningsgivende for, hvilken skole, den unge skal henvises til?
Hvad skal CDS vide om den unge for at finde bedst egnede skoletilbud?
Hvilken procedure?
Hvilke aftaler skal vi have på plads for at få en ensartet procedure for de unge i DUH? En procedure, som indeholder en tværfaglig koordinering, der kan træde til efter behov.
Undtagelser: Der er tale om unge, der bør skånes for hyppige skift. Derfor spiller det ind, hvornår i skoleåret, den unge kommer til DUH og, hvilken procedure der følges.
Forslag til procedure
Overskrift |
Indhold |
Opfølgning |
Hvem gør hvad og hvornår, når en ung uden skoletilknytning indskrives i DUH? |
Familieafdelingen sender til PPR. Når almenskole: træder Ad-hoc-team sammen. Familierådgivningen indkalder. |
Sendes pr mail.
|
Ad-hoc-team mødes for afklaring af: -Midlertidig, akut indsats -Løsning på længere sigt, dvs. for beslutning om skoletilhør. |
Repræsentanter fra følgende funktioner: - DUH, Niels - PPR: Målgruppevurderer om almen eller specialtilbud - Familierådgiver, aktuel rådgiver: Familiehistorik m.m. - CDS: For stillingtagen til skoleindplacering, fast - Vejleder fra Ungecenteret: For overvejelser om uddannelsesplan, fast kontaktperson Teamet indkaldes af Familierådgivningen inden for 14 dage fra der er kendskab til den unge. |
Hvert område sørger selv for at opdatere listen over kontaktoplysninger. Der skal altid fremgå en gruppemail, som kan fange, når enkeltpersoner ikke er til stede, ligesom den nærmeste leder er anført i oversigten (se nedenfor) Oversigten ligger på handleguide.dk Rolle og mandat ved uenighed? CDS skoleplacerer, CVI tager stilling til specialtilbud og Familierådgivning træffer afgørelse om dagbehandlingstilbud og andre foranstaltninger. |
Støtte til skolen |
PPR m.fl. |
|
Aftale med skoleleder |
Hvem aftaler hvad? CDS laver aftale om placering. PPR kan lave aftaler om vejledning. |
|
Økonomi |
CDS afgør, hvilken økonomi der finansierer. |
|
Når noget ikke går som forventet |
Netværksmøde tilsvarende øvrig praksis, indkaldt af skolen. |
|
Flow-chart/ Rækkefølge i proceduren:
1. Familierådgiver:
Når beslutning om at visitere til DUH:
a) Familierådgiveren sender det, der foreligger af beskrivelse om den unge til PPR, som vurderer om det er eller kan være almenskoleplacering.
b) Ad hoc gruppen indkaldes efter konkret vurdering af den unge
2. Samtidigt/ eller ud fra en konkret overvejelse:
Familierådgivningen aktiverer ad-hoc-teamet gennem DUH. Teamet mødes on-line inden for 14 dage med henblik på at komme frem til en handleplan for en langsigtet løsning. |
Midlertidig løsning: Etablerer 10-timers tilbud umiddelbart.
Der udpeges en skole som forestår den midlertidige enkeltmandsundervisning og distriktsskolen betaler. CDS involveres og koordinerer løsning. |
Oplysninger om en ung hos DUH, der har brug for skoletilbud:
Skal ligge til grund – som minimum - for CDS’ og øvrige fagpersoners umiddelbare viden.
(Suppleres af det, Familierådgivningen kommer i besiddelse af)
Navn, alder:
Skolehistorik: Hvilke skoler, i hvilke perioder?
Særlig opmærksomhed
Ad-hoc-team
|
|
|||
Enhed
|
Navn
|
Mail (direkte og gruppetilhør)
|
Telefon
|
Leder
|
DUH
|
Niels Busk
|
|
30662994
|
Henriette Weberg
|
Familierådgiver, aktuel rådgiver: Familiehistorik
|
Afhænger af aktuel rådgiver
|
Mail-Postkasse til
|
43 97 93 38
(fællestelefonnummer)
|
Isabel Gebuhr
|
PPR: Målgruppevurderer om almen eller specialtilbud
|
Signe Høj Egesholm
|
|
24968791
|
Susan Harnow
|
Vejleder fra Ungecenteret
|
Tanja Risom
|
|
43 97 39 63 28 79 26 15
|
Helle Thorning
|
CDS: For stillingtagen til skoleindplacering
|
Gry/Mette
|
CDS@greve.dk
|
20 65 42 38
40 31 05 85
|
Mette Harder
|
Skole
Strand
Distriktsskole
|
Helle Due Bense
Mette Due Hansen
Kontakt CDS
|
Medh@greve.dk
|
51 67 75 01
|
Mette Harder
|
Dialogudvalget består af en skoleleder, ressourcelærer, psykolog, logopæd og familierådgiver. To skoler samarbejder.
Der findes Dialogudvalg på alle skoler og der holdes dialogmøder onsdage i ulige uger kl. 12-15.
Der kan holdes lokale dialogmøder på den enkelte skole og fælles dialogmøder mellem to skoler.